Mechaniczne uszczelnienia czołowe

 

Mechaniczne uszczelnienia czołowe są stworzone specjalnie do aplikacji w ruchu obrotowym i działania w nadzwyczaj trudnych warunkach otoczenia, wykazując dużą odporność na zużycie ścierne i zapobiegając przedostawaniu się szkodliwych mediów zewnętrznych. Mechaniczne uszczelnienia czołowe znane są pod nazwami uszczelnień czołowych, uszczelnień czołowych wysokoobciążalnych, uszczelnień o długiej żywotności, uszczelnień pływających, dwustożkowych lub torusowych.


 

Istnieją dwa typy mechanicznych uszczelnień czołowych:
 
 

Typ DO 

jest najbardziej popularną formą, używającą O-Ringa jako drugiego elementu uszczelniającego

 


Schemat typu DO


 

 

Typ DF

- posiada elastomer o przekroju poprzecznym w kształcie rombu jako drugi element uszczelniający.



Schemat typu DF

 

 

Oba typy składają się z dwóch identycznych pierścieni metalowych ,umieszczonych w dwóch oddzielnych zabudowach, zwróconych czołowo do siebie dotartymi powierzchniami roboczymi.

Metalowe pierścienie są centrowane w zabudowie poprzez element elastomerowy. Jedna połowa mechanicznego uszczelnienia czołowego pozostaje statyczna, podczas gry druga obraca się ślizgając po powierzchni roboczej.

 

Zastosowanie:

Mechaniczne uszczelnienia czołowe są używane głównie do uszczelniania łożysk w maszynach budowlanych lub w fabrykach produkcyjnych, pracując w bardzo ciężkich warunkach, gdzie są narażone na wysokie zużycie ścierne.
 
Są to :
  • pojazdy gąsienicowe, np. koparki, buldożery;
  • systemy taśmociągów;
  • maszyny ciężarowe;
  • osie;
  • maszyny drążące tunele;
  • maszyny rolnicze;
  • maszyny górnicze.
Mechaniczne uszczelnienia czołowe są z sukcesem wykorzystywane w skrzyniach biegów, mikserach, mieszadłach, elektrowniach wiatrowych i w innych aplikacjach o podobnych warunkach pracy, gdzie oczekuje się długiego okresu działania uszczelnień bez konieczności serwisowania.