Kategorie:

Łożyska walcowe

Łożyska walcowe SKF są dostępne w wielu konstrukcjach, seriach wymiarowych i wielkościach.
 
Większość z nich stanowią łożyska jednorzędowe z koszykiem. Standardowy asortyment  SKF uzupełniają łożyska o wysokiej nośności oraz łożyska jednorzędowe i dwurzędowe z pełną liczbą wałeczków (bez koszyka).
 
Łożyska z koszykiem mogą przenosić wysokie obciążenia promieniowe oraz pracować z dużymi przyspieszeniami i prędkościami.
 
Łożyska z pełną liczbą wałeczków zawierają największą możliwą liczbę wałeczków, dzięki czemu nadają się do przenoszenia bardzo wysokich obciążeń promieniowych przy umiarkowanych prędkościach.
 
Łożyska walcowe SKF o wysokiej nośności łączą w sobie zdolność do przenoszenia wysokich obciążeń, typową dlałożysk z pełną liczbą wałeczków oraz możliwość pracy z dużymi prędkościami, typową dla łożyskz koszykiem.
 
 
Czynniki, które wpływają na parametry pracy i trwałość eksploatacyjną łożysk walcowych SKF :
 
  • Powierzchnia styku czoła wałeczka z obrzeżem prowadzącym
Łożyska walcowe SKF mają dwa stałe obrzeża na pierścieniu wewnętrznym lub zewnętrznym, służące do prowadzenia wałeczków. Łożyska mają „otwarte” obrzeża, tj. o nachylonej pod określonym kątem
wewnętrznej powierzchni czołowej.
 
 
 
Konstrukcja obrzeża w połączeniu z konstrukcją i wykończeniem powierzchni czół wałeczków polepszają proces tworzenia się filmu smarnego, dzięki czemu uzyskuje się zmniejszenie tarcia i ciepła wydzielanego wskutek tarcia.

 

  •  Logarytmiczny profil wałeczków
Profil wałeczków wpływa na rozkład naprężeń na powierzchniach styku wałeczków z bieżniami. Z tego względu wałeczki łożysk walcowych SKF mają profil logarytmiczny, co zapewnia równomierny rozkład obciążeń wzdłuż wałeczków. Zapobiega to występowaniu naprężeń szczytowych na końcach wałeczków i w konsekwencji zwiększa trwałość eksploatacyjną łożyska.
 
 
 
 
Profil logarytmiczny przyczynia się również do zmniejszenia wrażliwości na niewspółosiowość i ugięcie wału.
 
 
  •  Wykończenie powierzchni
Wykończenie powierzchni styku wałeczków i bieżni maksymalizuje powstawanie hydrodynamicznego filmu smarnego oraz optymalizuje ruch toczny wałeczków. Jedną z korzyści tego rozwiązania w porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami jest zwiększona niezawodność.
 
  • Możliwość zamiennego stosowania elementów
Rozłączne elementy łożysk walcowych SKF o jednakowych rozmiarach można stosować zamiennie 
 
 
Każdy pierścień łożyskowy ze złożeniem koszyka z wałeczkami może być zmontowany z dowolnym swobodnym pierścieniem łożyska tego samego rodzaju i wielkości, o tej samej klasie luzu wewnętrznego. Jest to szczególnie ważne w przypadku konieczności niezależnego montażu poszczególnych elementów łożyska.