Kategorie:

Łożyska kulkowe wahliwe

Łożyska kulkowe wahliwe mają dwa rzędy kulek i wspólną kulistą bieżnię w pierścieniu zewnętrznym. Łożyska te są niewrażliwe na niewspółosiowość kątową wału względem oprawy. Łożyska kulkowe wahliwe generują niższe tarcie niż łożyska toczne jakiegokolwiek innego typu, co zapewnia niższą temperaturę roboczą nawet przy wysokich prędkościach.
 
 
Łożyska kulkowe wahliwe SKF są dostępne w kilku konstrukcjach, w tym:
 
 
 

Łożyska o konstrukcji podstawowej

 

Łożyska kulkowe wahliwe o konstrukcji podstawowej są dostępne z otworem walcowym oraz, dla niektórych wielkości, z otworem stożkowym o zbieżności 1:12 (przyrostek K w oznaczeniu).
 
Duże łożyska kulkowe wahliwe serii 130 i 139, które zaprojektowano pierwotnie pod kątem określonych zastosowań w przemyśle papierniczym, nadają się do wszelkich aplikacji, gdzie małe opory tarcia są ważniejsze od zdolności do przenoszenia wysokich obciążeń.
 
Łożyska te mają pierścieniowy rowek i trzy równo rozmieszczone otwory smarowe w pierścieniu zewnętrznym oraz sześć równo rozmieszczonych otworów smarowych w pierścieniu
wewnętrznym.
 
 
 
 
W niektórych łożyskach serii 12 i 13 kulki wystają poza powierzchnie boczne łożyska.
Wartości tego występu kulek poza obrys łożyska są podane w tabeli poniżej  i należy je uwzględniać przy projektowaniu elementów położonych blisko łożyska.

 

 

 

 

 

 


 

Łożyska z szerokim pierścieniem wewnętrz

 

Łożyska kulkowe wahliwe z szerokim pierścieniem wewnętrznym są przeznaczone do mniej wymagających zastosowań, w których wykorzystuje się wały klasy handlowej (nieoszlifowane).
Specjalna tolerancja otworu łożyska, klasa JS7 ułatwia montaż i demontaż.
 
Łożyska kulkowe wahliwe z szerokim pierścieniem wewnętrznym są ustalane osiowo na wale za pomocą elementu w postaci kołka lub wkręta szyjkowego mocowanego do wału, który wchodzi w wycięcie z jednej strony pierścienia wewnętrznego.
 
 
 
 
 
 
Element ustalający jednocześnie zabezpiecza przed obracaniem się wału w otworze łożyska.
 
W przypadku łożyskowania wału na dwóch łożyskach tego rodzaju, łożyska powinny być tak zabudowane, aby wycięcia w pierścieniach wewnętrznych były skierowane do siebie lub od siebie. W przeciwnym razie wał będzie ustalony osiowo tylko w jednymkierunku.

 

 

 

 

 


Łożyska uszczelnione